Навчання на третьому ступені
- Третій ступінь орієнтований на підготовку супервізорів, викладачів гештальт-терапії, а також поглиблене вивчення теорії та методології практики. Програма призначена для практикуючих гештальт-терапевтів, що мають базову освіту в галузі гештальт-терапії (які закінчили базовий курс підготовки гештальт- терапевтів).
- Метою програми третього ступеня є формування професійного мислення гештальт-терапевта, що дає можливість застосування свого досвіду в різних галузях професійної діяльності.
Для реалізації цієї мети необхідно:
- поглиблення теоретичних знань у сфері гештальт-терапії;
- навчання супервізії, як основі професійної культури спільноти і формування колегіального середовища спільноти;
- оволодіння практичними навичками групової роботи;
- володіння широким контекстом життя соціальних груп і професійних спільнот.
- Цілі і завдання кожного проєкту третього ступеня формуються в залежності від конкретного складу учасників і форми домовленості їх з керівниками програми. Ці цілі і завдання можуть бути більшою мірою спрямовані на розвиток терапевтичних навичок, практики супервізії, а також на підготовку групових терапевтів, що ведуть різні навчальні програми.
- У професійній спільноті поєднуються три процеси: навчальний, терапевтичний і колегіальний. Програма третього ступеня дозволяє інтегрувати ці процеси в професійний психотерапевтичний світогляд, що виявляється в конкретній позиції учасника в житті спільноти. Для учасника програми важливим у підсумковому результаті може бути усвідомлення особистої філософії практики, за якою стоїть життєвий шлях і унікальна ситуація терапевта, формування професійної ідентичності; а також інтеграція своїх поглядів у цілісний професійний світогляд.
Вимоги до складу учасників
Керівники програми третього ступеня мають право включати до складу нової групи студентів базових курсів, які завершили другий ступінь. Як виняток, до складу учасників третього ступеня можливо включати студентів, яким залишилося до закінчення програми базового курсу пройти 2 сесії: супервізійну і сертифікаційну (у цьому випадку керівникам другого ступеня необхідно надати рекомендацію і обґрунтування цього рішення, а також надати секретарю спільноти інформацію про виконання студентом сертифікаційних вимог).
Програма третього ступеня
Вся програма третього ступеня включає в себе 420–480 академічних годин (12–14 навчальних сесій) з урахуванням сертифікаційної сесії, у тому числі:
- лекції – мінімум 36 годин;
- семінари – мінімум 72 години;
- групова супервізія – мінімум 90 годин;
- терапія в малих групах – 72 години.
Основними теоретичними темами програм третього ступеня є:
- Теорія гештальт-терапії: історичний контекст створення і розвитку гештальт-терапії, основні школи і напрямки гештальт-терапії, базові концепти гештальт-терапії, місце гештальт-терапії серед інших напрямків.
- Супервізія: теоретичні основи супервізії, різноманітні школи супервізії, типи, форми, моделі, рівні супервізії, супервізія в різних професійних контекстах.
- Групова робота: різні форми – терапевтична, супервізійна, навчальна, тематична, соціальні групи, спільноти.
- Клінічні аспекти гештальт-терапії та супервізії.
- Етика професійних відносин.
Перераховані теми відображають зміст навчання і можуть не відповідати переліку тематичних сесій. Логіка і фокус викладу визначається керівником програми, залежить від динаміки і складу конкретної групи.
Робота проходить у великих і малих групах супервізійного і терапевтичного формату. Малі групи створюються за кількістю керівників з постійним ведучим терапевтичної групи, змінними ведучими супервізійної групи.
Завдання великої групи:
- засвоєння теорії під час лекцій, тематичних семінарів, презентацій, есе, доповідей (лекції і тематичні семінари проводяться і керівниками програми, і її учасниками);
- усвідомлення динамічних процесів життя спільноти у формуванні колегіальних, професійних і етичних стосунків;
- супервізія: вивчення різних форм супервізії, супервізія практики, супервізія на ведення груп, супервізія ко-терапевтичної пари.
Завдання малої супервізійної групи: розвиток професійних навичок терапії та супервізії.
Завдання малої терапевтичної групи: терапія учасників.
Завдання самостійної індивідуальної роботи учасників:
- здійснення індивідуального проєкту свого професійного розвитку в спільноті.
- підготовка презентацій, доповідей і лекцій, які свідчать про теоретичну підготовку в гештальт-підході;
- продовження терапії та супервізії протягом програми;
- здійснення професійної практики в ході проєкту;
- організація власної практики супервізії та отримання супервізії на супервізію, терапевтичну роботу і роботу з групою;
- робота в малих групах («п’ятірках») протягом усього процесу навчання і в проміжках між навчальними сесіями для освоєння навичок супервізії, супервізії на супервізію, підтримки тривалих терапевтичних стосунків у фіксованих парах «терапевт – клієнт» (у «п’ятірках» освоюється досвід – як форма динамічної супервізії в одного і того ж супервізора, так і форма супервізійного консультування у різних супервізорів; враховуються години особистої терапії, отримані в сертифікованого гештальт-терапевта в п’ятірці).
Завершення проєкту і сертифікація на третьому ступені
Після закінчення програми третього ступеня передбачається оволодіння такими навичками:
- діагностика, вибір терапевтичної стратегії, аналіз терапевтичних стосунків у польовому контексті (соціальному, культурному, груповому тощо);
- володіння індивідуальними, груповими формами роботи і здатність здійснювати вибір стратегії роботи з урахуванням ситуації клієнта;
- побудова стосунків і функціонування в різних професійних ролях (терапевт, супервізор, ведучий групи, викладач, колега тощо);
- створення та утримання тривалих терапевтичних стосунків з клієнтами;
- надання кваліфікованої супервізії з урахуванням контексту і рівня підготовки терапевта, а також його здатності до асиміляції досвіду;
- здатність оперувати теоретичним матеріалом;
- публічна презентація своєї роботи – терапевта, супервізора, тренера, ведучого терапевтичної групи тощо.
Навчання на третьому ступені завершується сертифікацією, яка можлива при виконанні таких умов:
- наявність сертифіката гештальт-терапевта;
- проходження основного курсу програми третього ступеня. Рекомендована кількість годин – 420–480;
- індивідуальна терапія не менше 160 годин (з урахуванням годин терапії, отриманих під час проходження базового курсу підготовки);
- участь у двох інтенсивах спільноти протягом програми в якості учасника супервізійної групи;
- ведення процес-груп на інтенсивах і конференціях, супервізія практикуму малих груп («трійок» базового курсу);
- представлення майстерні або воркшопу на конференції;
- представлення індивідуального проєкту на підсумковій сесії в рамках сертифікаційної сесії. Наявність письмової форми проєкту – обов’язкове. Проєкт-дослідження і опис того, що вже зроблено і робиться не менше року по тривалості, доповідається в колі колег, відображає ідентичність учасника і його місце в професійній спільноті, індивідуальний шлях розвитку, професійне мислення і особисту філософію;
- подання есе і участь у круглому столі на тему супервізії в рамках підсумкової сесії.
Рішення про сертифікацію учасника третього ступеня приймає група.